02 November 2010

CICAK AIDS

Cicak Gecko, atau 'tokke' atau ada yang memanggil cicak Aids...kini menjadi kegilaan orang ramai kerana harganya yang tinggi. Aku pun turut mencari sama pada waktu malam bersama kawan-kawan tetapi belum berhasil....Harga cicak ini boleh mencecah RM 35 000 seekor dan beratnya mestilah melebihi 300 gram beratnya. Wow, cuba anda bayangkan...cicak ini dikatakan dapat mengubat atau menjadi penawar penyakit Aids oleh pengusaha perubatan tradisional....benarkah atau tidak?
Ini rupanya cicak 'tokke' atau gecko itu:
Kosmo
Cicak ini dikatakan mudah diperolehi di kawasan belukar atau bangsal sawah yang menjadi habitat asalnya membiak. Keunikan cicak ini ialah dapat menukar warnanya mengikut keadaan sekeliling selain warna asalnya jingga dan merah jambu. Hempedunya dikatakan dapat menjadi penawar penyakit Aids melalui kaedah tradisional. Cara memeliharanya juga mudah dengan perlu diletakkan dalam keadaan teduh manakala pemakanannya hanya serangga seperti cengkerik dan ulat. Bagaimanapun haiwan itu akan mengecilkan badannya jika terancam dan mengambil masa lama untuk kembali normal,” 
Difahamkan juga cicak ini amat bisa...jika digigit olehnya boleh mati dalam masa 3 saat sahaja...pencarian cicak ini belum lagi berhasil....oleh aku...

9 comments:

  1. org kampung nakal lumpuh sebelah bdn kena gigit
    ngn cicak ni

    rasa cm x berbaloi jer cari cicak ni
    dpt duit tp bdn jadi lumpur

    huhuh

    ReplyDelete
  2. jangan cari pasal...hati2 nak menangkapnya. biar kita selamat duit dapat hehe...

    ReplyDelete
  3. Setakat ni tak ada apa-apa bahaya pun cicak ni. Aku dah letak bermain-main atas tangan he he... lihat gambar

    ReplyDelete
  4. Salam...
    Tak Lama Lg Ada Yg Ternak Cicak...Hehehehehe

    ReplyDelete
  5. students cikani ckp,,kt blkg umah dorg melambak tokkek ni huhu

    ReplyDelete

Anda Juga Mungkin Minati Ini