01 November 2011

PERKHEMAHAN UNIT UNIFORM

Perkhemahan Unit Beruniform telah diadakan dengan penuh cabaran walaupun diadakan di padang sekolah. Hujan turun dengan lebat beserta angin yang merobek aktiviti pekhemahan, ada khemah terbang...
disamping ketiadaan bekalan elektrik...walaupun begitu ia berjaya juga dilaksanakan dengan jayanya....
HARI PERTAMA
1. Pendaftaran peserta
2. Ice Breaking
3. Memasang khemah

4. Latihan Kawad Kaki
5. Memasak makam malam
6. Kuliah Maghrib dan Isyak
7. Aktiviti kumpulan
8. Tidur

HARI KEDUA
1. Solat dan Kuliah SUbuh
2. Senaman Pagi
3. Makan pagi
4. Latihan Kawad Kaki
5. Pertandingan masakan dan makan tgh hari
6. Solat ZOHor
7. Jungle tracking dan ikhtiar hidup(masak nasi dalam buluh dan telur)













8. pertandingan kawad kaki




9. barbeque



10. kuliah maghrib dan Isyak
11. makan malam
12. Malam kebudayaan




13. tidur

HARI KETIGA
1. Kuliah subuh
2. makan pagi
3. Pertandingan IKatan
3. mengemas tapak perkhemahan dan khemah
4. majlis penutup dan penyampaian hadiah serta bersurai



BAHASA KAWAD KAKI STATIK

1. Skuad.....senang diri ....rehatkan diri (tgn di pinggang)
2. Baris (tangan di bawah).....baris sedia (kaki rapat tgn disisi)
3. Ke...kanan lurus
4. Pandang...depan
5. Dari...kanan nombor
6. Diam

...Komander melaporkan kepada Ketua Juri.....
Komander Pusing hadap juri, langkah ke hadapan satu langkah tabik hormat dan baca yang di bawah ini.
"Assalaualaikum Tuan, .......... (jwb salam)Kami skuad Pengakap/TKRS Kumpulan (    ) seramai (     ) orang, memohon kebenaran untuk memulakan ujian kawad kaki Tuan.......(cth Silakan) teria kasih Tuan"
Komander tabik hormat, berpusing dan langkah selangkah ke hadapan.

7. Buka barisan.....gerak (barisan depan ke depan...barisan belakang ke belakang satu langkah)
8. ke...kanan lurus (orang sebelah kanan diam dan tidak bergerak)
9. Pandang...depan
(ingat pusing ikut arah jam)
10. Bergerak ke kanan bertiga-tiga, ke kanan....... pusing
11. Bergerak ke kiri, bertiga-tiga, ke belakang......... pusing
12. Skuad akan menghadap ke hadapan, ke kanan..... pusing
13. Skuad akan menghadap ke belakang, ke belakang.....pusing
14. Skuad akan menghadap ke hadapan, ke belakang ....pusing
15. Hentak kaki 10, 1, 2, ...cepat hentak
16. Tutup barisan....gerak
17. ke kanan....lurus (kepala pandang sebelah sambil hentak kaki kecil)
18. pandang...depan
19. Diam

...Komander melaporkan kepada ketua juri...
Komander Pusing hadap juri, langkah ke hadapan satu langkah tabik hormat dan baca yang di bawah ini.

"Tuan, .......... (jwb Saya) Kami skuad Pengakap/TKRS Kumpulan (    ) seramai (     ) orang, telah selesai  ujian kawad kaki. Tuan kami memohon untuk keluar baris.......(cth Silakan) teria kasih Tuan"
Komander tabik hormat, berpusing dan langkah selangkah ke hadapan.

20. Keluar ...baris....(murid bilang 1,2,3)



26 October 2011

Pengiraan pantas matematik??

Anda suka matematik, Adakah anda dapat A dalam peperiksaan subjek matematik? tentu berbeda-beda jawapannya kan? masa kecil-kecil dulu matematik dianggap subjek yang susah....dan subjek yang tidak digemari...bagi sesetengah orang pula lain ceritanya.....kenapa dulu kita tidak didedahkan dengan pelbagai kaedah darab.....kenapa sekarang bermacam-macam kaedah digunakan dalam operasi matematik.....Adakah murid sekarang lemah dalam matematik berbanding murid dahulu...saya pun belajar satu kaedah jugak ...tapi masih boleh lulus...hehe walaupun tidak cemerlang....apapun mari kita tengok kaedah darab di bawah yang saya ambil daripada kawan saya.....saya pun tak faham...anda faham cuba anda jelaskan!!
TOLONGGGG.....macam mana ni...

unsubscribe @ menghentikan langganan Call Me Tones (CMT)

Assalamualaikum dan Happy Deepavali...

Anda pengguna Celcom????

Anda sudah tertipu dengan Call Me Tones yang pada awalnya ditawarkan secara percuma... Kemudian dikenakan caj sebanyak RM3.00/month...dan kini RM1.00/week...

Sekiranya ini berlaku kepada anda dan anda ingin menghentikan langganan CMT ini...

Sila ikuti langkah-langkah di bawah...Pada mulanya saya pun agak sukar untuk menemukannya namun akhirnya saya berjaya juga...

Langkah-langkah menghentikan CMT ialah:

1. Dail *118# dan tekan butang call/hijau...

2. Akan keluar paparan menu pilihan no 3(the cube)

3. klik answer, taip 3 kemudian hantar/tekan call....

4. Akan keluar pula menu pilihan no 6(music cube)

5.  klik answer, taip 6 kemudian hantar/tekan call....

6. Akan keluar menu pilihan no 3 (CMT)

7. klik answer, taip 3 kemudian hantar/tekan call....

8. Akan keluar menu pilihan no 7(unsubscribe)

9. klik answer, taip 7 kemudian hantar/tekan call....

10. Keluarlah menu terakhir 1 yes, 2 no

11. kalau nak unsubscribe tekan 1 dan hantar...

maka anda akan terima mesej terakhir "Mesej anda sudah berjaya dihantar"

kemudian anda akan menerima sms menyatakan perkhidmatan CMT anda telah ditamatkan....

Semoga berjaya try cuba test.....

Jangan berputus asa sekiranya beberapa kali anda mencuba dan anda menerima mesej
request not complete...

22 October 2011

BUAH PELIK.....

Anda pernah nampak dan tahu apa nama buah ini....aku pun tak pernah nampak dan tidak tahu apa nama buah pelik ini....nampak macam lucah kan...macam alat sulit lelaki.....nampak sekali macam buah jambu...tapi itulah kekuasaan Allah. Mungkin ada yang meletakkan namanya "buah pelir"...haha..
Boleh ke buah ini dimakan....eeee geli rasanya untuk lelaki makan.. tetapi orang perempuan mungkin suka makan buah ini!...Dunia sekarang macam-mcam benda pelik yang muncul...dan inilah kali pertama aku melihat buah seperti ini....

11 September 2011

Majlis Perkahwinan...

Pada cuti hari raya aidilfitri hari itu...aku telah dijemput ke majlis perkahwinan jiran aku....juga rakan kudi kampung.....biasalah musim perayaan dan cuti mesti ada majlis perkahwinan dijalankan...
Apa yang menariknya ialah majlis itu bukan sahaja makan-makan tapi ada juga persembahan seperti nyanyian ...dikirbarat...dan lain-lain lagi...
video
Juruhebah tidakasing lagi dimana-mana majlisperkahwinan untuk memeriahkan lagi majlis tersebut....
Ini adalah salah satu lagi tarikan untuk ke majlis perkahwinan dimana diadakan program kebudayaan di sesebuah negeri.....
Selamat Pengantin Baru 
kepada pasangan baru berkahwin.

09 September 2011

KAD PrAbAyAr...

Pengguna kad prabayar akan dikenakan 6% cukai perkhidmatan berkuatkuasa 15 September 2011. Kepada pengguna telefon mudah alih sudah tentu membebankan terutamanya golongan berpendapatan rendah....Sepatutnya pihak kerajaan mengambil kira golongan ini dan pengguna kad prabayar keseluruhannya yang begitu ramai....JANGAN memikirkan keuntungan semata-mata....dah lah jika masuk voice mail pun kena caj oleh penyedia telekomunikasi tersebut...ini ditambah lagi dengan cukai perkhidmatan....KENAPA barang pengguna selalu NAIK....fikirkanlah...MANA slogan KENAPA PERLU BAYAR LEBIH?....Siapa sokong kenaikan ini!!
Jika harga kad prabayar RM10....harga baru akan menjadi RM10.60....
Jika kad prabayar berharga RM5 akan menjadi RM5.30....
Petikan daripada KOSMO...
Jumlah tersebut meliputi tiga syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi utama negara iaitu Celcom (Xpax) seramai 9 juta pelanggan, DiGi seramai 7.7 juta orang dan Maxis (Hotlink) 9.5 juta orang.
Menurut siaran akhbar yang dikeluarkan bersama oleh syarikat tersebut semalam, para pelanggan selepas ini dikenakan cukai bagi setiap pembelian tambah nilai prabayar dan pek permulaan prabayar baharu.
Dengan penguatkuasaan caj itu, seorang pelanggan yang membeli kad tambah nilai berjumlah RM10 perlu membayar RM10.60, dengan 60 sen adalah cukai perkhidmatan.
“Para pelanggan prabayar akan dimaklumkan melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) bermula tengah hari ini (semalam) mengenai cukai perkhidmatan baharu itu,” kata kenyataan itu.












07 September 2011

Laptop IBM no Display...Help!

Saya ada laptop jenis IBM thinkpad R52....Masalahnya baru-baru ia tidak keluar display....kipas on, batery ok, boleh power on...led hard disk tidak berkelip....
hard disk ok....Saya dah cuba baiki dengan membersihkan RAM ...yang sedia ada ...dan ia berfungsi untuk seketika.....bila lama sedikit tidak buka..contohnya 1 day or more tidak buka masalah tiada display timbul semula...bila saya ulang apa yang saya lakukan pada RAM  ia tidak berfungsi lagi.......
google
Jadi kepada pengguna atau pakar laptop atau pakar komputer bolehlah tolong saya.....sebab saya sayangkan laptop saya ini.....
Untuk makluman saya dah tukar hard disk ke laptop lain dan ia berfungsi.....sekarang ni saya confius sama ada RAM  yang rosak....atau benda lain lagi....help me...

26 August 2011

Tips Balik Kampung.....

Selemat Hari Raya semua.......Maaf Zahir Batin.
Setiap tahun..
Setipa kali datang Hari Raya Aidilfitri.....ramai yang balik kampung halaman masing-masing.
Semua warga kota, desa, anak perantau...sememangnya menunggu untuk pulang beraya....
Sebolehnya pastikan perjalanan pulang anda selamat...
Pertama: Kenderaan anda berada dalam keadaan baik dan diservis
Kedua: Pastikan anda cukup segar dan rehat yang cukup
Ketiga: Memandu dengan berhemah...patuhi semua peraturan...jaga2 OPs Sikap....jgn tergesa-gesa
Keempat: Rancang waktu pulang yang sesuai...gunakan jalan yang tidak jem
Kelima: Pastikan harta dan rumah anda berkunci.....sebelum ditinggalkan.
Keenam: Beritahu jiran, ketua kampung, dan polis ....semasa pulang beraya..
Semoga PERjalanan Anda Selamat SAMpai ke Destinasi....
Sayangi NYawa anda dan....keluarga anda serta ORang TErsayang...
Jangan jadi seperti tragedi di bawah ini......
BALIK KG....Hoho..BALIK KG...

25 August 2011

MUHASABAH-‘Tak tahu apa menanti esok’

Wanita yang berhati waja itu duduk di sofa di mana dia boleh berehat sambil menulis buku mengenai pengalamannya, yang sudah pun diterjemahkan ke beberapa bahasa.
Saya dapat banyak wang daripada buku itu,” dia membuat pengakuan.

Bagaimanapun, semua pendapatan diperoleh daripada buku diberikan kepada orang ramai termasuk mereka yang lalu lalang di depan tempat tinggalnya dalam bentuk lima mark (mata wang kertas Jerman yang berbentuk segi empat sama yang digunakan ketika itu).
Keunikan hidup Sayuki menarik minat ramai dan dia dijemput untuk muncul di kaca televisyen, memberi ucapan dalam seminar dan dijadikan subjek bagi satu filem dokumentari.

Kini dia sibuk menyunting buku ketiga di rumah yang terletak di tepi pantai utara di Wilhelmshaven yang ditumpangi sementara waktu. Sebagai balasan, dia membuat kerja rumah dengan membuang sampah dan memotong rumput.
Sayuki juga tidak mengambil duit pencennya yang berjumlah 700 euro (RM3,000) sebulan sebalik�nya memberikannya kepada ‘rakan yang memerlukan wang’.
Malah, dia juga tidak mahu memikirkan ke mana hala tujunya apabila usia semakin meningkat atau untuk berjumpa doktor bagi pemeriksaan kesihatan.
Dia berkata, menjumpai kedai makanan kesihatan �di Dortmund yang memberi�nya bahan yang hendak dibuang.
Kini di Wilhelmshaven, kadangkala ada kawan yang memberinya sayur-sayuran yang dipetik dari kebun sendiri. Sekali-sekala jika perlu, dia ke pusat yang menyediakan makanan percuma untuk orang susah.
Tentulah saya akan risau jika tiada apa-apa langsung dalam peti sejuk. Dulu saya selalu risau, tetapi apa yang saya suka (dengan kehidupan sekarang) ialah kita tidak tahu apa yang akan berlaku esok,” katanya.
Menurutnya, dia bukan mencari pengikut, tetapi berharap tindakannya itu dapat ‘membantu orang untuk menilai semula cara hidup mereka dan hubungan dengan orang lain’.
Dalam dua bulan akan datang, dia akan mengeluarkan beg bajunya - yang mengandungi semua ‘hartanya’ untuk ke destinasi yang belum diketahui.

sumber: HM

SPPBS-Sistem Pengurusan Pentaksiran Berasaskan Sekolah

Sistem ini akan digunakan bermula pada tahun 2011 untuk tahun satu. Sistem ini akan berterusan hinggalah ke tahun 2016 iaitu hingga murid tahun satu akan menduduki UPSR pada tahun 2016. Sistem pembahagian 40 60. 40 peratus markah PBS dan 60 peratus markah lagi penilaian.
Markah PBS murid akan dimasukkan kedalam LPPBS ini. Untuk Log In klik sini. Paparannya seperti di bawah:

Untuk mengisi LPPBS ini memerlukan Dokumen Standard Prestasi(KSSR). Klik di sini.Didalamnya terdapat Band, deskriptor dan evidens yang diperlukan untuk mengisi LPPBS.

23 August 2011

Terung Goreng Berlada dengan Belacan

Mungkin anda pernah dengar terung rebus, pajeri terung, terung goreng berlada.....
Mungkin anda jarang dengar terung goreng berlada dengan belacan.....
Sedap ke tak anda cubatrytestlah sendiri.......
Semalam ada jiran bagi terung....5 biji terung biasa..jadi pikir-pikir nak cuba goreng dengan belacan...so cubalah menggorengnya....rasanya boleh tahan....
Bahan-bahan yang diperlukan adalah seperti:
Terung panjang 4 biji
cili kering yang dah blender 2 sudu
bawang merah 5 ulas
bawang putih 4 ulas
ikan bilis 20 ekor
sedikit belacan

Cara-caranya:
Belah 2 terung jangan sampai putus dan goreng...ketepikan
sementara kemudian tumbuk kedua2 jenis bawang hingga lumat lepas itu tumbuk pula ikan bilis kasar sahaja.....
Panaskan kuali dan tumis bawang, ikan bilis, cili dan belacan dalam minyak panas...tunggu hingga naik bau wangi kemudian masukkan sedikit air, garam dan perasa lalu dimasukkan terung yg telah digoreng tadi...gaul hingga rata....siap untuk hidangan ...

Shoutmix, Shoutbox...or Cbox?

Apa pendapat korang semua tentang tempat sembang or chat yang paling korang sukai...
Aku dah banyak kali bertukar-tukar benda ni....apabila melawat blog orang lain lihat menarik pulak...tapi aku pun cubalah nak membuatnya berpandukan nota-nota yang ada....
Mula-mula buat blog aku guna jerr Cbox ni...tak susah tak kena register...just copy paste kod html je..






Tapi aku rasa kurang menarik bila dah gunanya....sb nak tukar colour text....background susah, yerrrlah aku bukannya mahir sangat benda ni..sehari 1 jam jerr ngadapnya...lainlah korang...
Aku pun nak cuba lah Chatting box yang baru...
Jadi aku telah pilih Shoutbox......

Tengoklah Shoutbox ni...nampaknya pun kurang menarik juga ...nak dapatkannya kena register dulu...ciri-ciri keistimewaannya pun tak berapa banyak....nak edit mencantikkanya pun aku tak tahu......nampak biasa jerr kan ...korang mungkin creatif untuk mengeditkannya supaya lagi cantik dan bergaya...chatbox korang........

Lastly...aku cuba guna pulak Shoutmix....lebih kurang sama juga fungsinya ....tapi aku tengok dekat blog korang yang guna ini bukan main gempak...dengan warna-warni...dan siap boleh tukar perkataan menjadi gambar yang bergerak-gerak....dan gambar sendiri....WOW!!! amazingly. Jadi aku pun cuba lah jugak dengan register yang baru untuk chatbox blog aku....
Inilah Shoutmix aku yang terbaru boleh kira menariklah sedikit dari yang dahulu.....





Menarik tak????...bolehlah dengan kepaandaian yang sedikit aku ada tu....yang pentingnya ia mempunyai ciri-ciri yang banyak dan mudah untuk dimodified mengikut citarasa kita....

Kalau ...tak menarik komenlah sikit.....
itulah yang aku nak bagitau perbezaan dan persamaan antara 3 chatting box yang pernah aku guna pakai selama berblog ini....

22 August 2011

KSSR Tahun 2

KSSRKurikulum Standard Sekolah Rendah untuk tahun 2 akan dilaksanakan pada tahun 2012. Semua bahan kurikulum adalah yang baharu termasuklah buku teks. Bahan-bahan KSSR tahun 2 ada di bawah ini.
Taklimat KSSR Tahun 2
B.M
B.I
Matematik
B.Cina
B.Tamil
B.Arab
P.Islam
P.Moral
P.Jasmani
P.Kesihatan
Dunia Seni Visual
Dunia Seni Muzik
Dunia Sains dan Teknologi
B.Cina SK
B.Tamil SK
B.Iban
B.Kadazan Dusun
Masalah Penglihatan
Masalah Pendengaran


20 August 2011

MyFantasy Football Player Kembali...

Kepada peminat bola sepak Liga Perdana Inggeris 2011/2012. Anda mungkin berpeluang memenangi hadia wang tunai RM 5 000 bulanan. Cepat anda belum terlambat untuk menjadi juara bulanan dengan mendaftar sekarang secara percuma. Klik link pada gambar di bawah ini untuk mendaftar dan memilih pasukan fantasi anda seterusnya memenangi hadiah wang tunai....Ia baru bermula minggu kedua....
Bertindak sekarang...rezeki ayam ada di kaki...rezeki anda ada di mana-mana.

SAJI HIASAN, PENUTUP KUIH, HANTARAN dll..

Kepada yang berminat boleh dapatkan saji hiasan yang boleh digunakan untuk pelbagai perkara seperti penutup kuih raya, penutup makanan dan hantaran kahwin.
Ciri-ciri:
2 saiz: Kecil dan besar (tiada gambar, harga RM 55)
Warna: Pelbagai kombinasi warna yang anda suka (perlu tempah lebih awal)
Bentuk saji: Bulat sahaja
Harga: Seperti tertera pada gambar.


Anda Juga Mungkin Minati Ini