20 September 2010

Buah MENGGERUTU...

Buah ini...tengok sekali seram...tengok 2 kali takut...nak makan pun geli...tapi bila dicuba makan sedap pulak tambah- tambah lagi makan dengan pencicah....macam orang mengidam dibuatnya. Nak dapatkan buah menggerutu ni cukup susah...terutamanya di bandar. Kalu di kampung mungkin agak senang kot?

Kalau di Kedah orang panggil buah namnam....betul tak? Ada kawan saya cakap. Tetapi kalau di Kelantan  pula orang panggil buah katak puru...sebab buah bentuk macam katak kot. Eh pelik tul namanya..Apapun jika dimakan memang sedap...rasanya manis-manis masam gitu...Buah-buahan macam ini sudah hampir pupus agaknya...anak-anak Malaysia akan datang mungkin tidak dapat merasa dan mengenali buah ini agaknya....
Kalau tak cuba tak tau....Trycubatest dulu!!

3 comments:

  1. yang nie pernah makan. first time makan memang geli geleman sebab teringat katak puru. tapi dah rasa memang sedappp :)

    ReplyDelete
  2. masa kecik2 dulu selalu makan buah nih sebab ada kat belakang umah...masam2 manis...melekat kat pokok...nama dia buah nanam....tapi sekarang mmg sukar diperolehi..kalau mengidam cane nak cari yer?

    ReplyDelete
  3. sekarang ni memang sukar untuk dicari atau daptkannya...walaupun nampak hodoh tapi sedap...betul betul betul

    ReplyDelete

Anda Juga Mungkin Minati Ini